Photobucket

Tips Menjadi Penyampai Radio Yang Baik

Menjadi penyampai radio merupakan suatu pekerjaan yang mempunyai nilai seni yang sangat tinggi,ini kerana pelbagai teknik dapat kita tampilkan disana.Dari teknik berbicara sampailah ke bolehan otak yang kita miliki.Berikut adalah beberapa tips menjadi penyampai radio yang profesional.

1.Kawal vokal anda agar tetap stabil dari pelbagai gangguan seperti serak,batuk dan apa jua yang boleh mengganggu vokal anda,perbanyakan meminum air suam dan memakan makanan yang mengandungi vitamin C.
2.Posisi pada saat kita siaran juga harus diperhatikan.Usahakan perut tidak berlipat agar suara yang terhasilkan dapat keluar dengan sempurna tanpa gangguan
3.Suara yang bagus dalam siaran bukan dengan volume yang tinggi tetapi dengan kestabilan suara,jadi usahakan perkecil volume suara anda.
4.Jangan mengeluarkan vokal yang mendatar,berikan gelombang dan penekanan agar pendengar tidak cepat bosan mendengarkan suara anda.
5.Jangan berpura-pura ketawa pada saat keudara.Jika memang lucu barulah anda boleh ketawa.Perkara ini boleh diseimbangkan mengikut situasi.
6.Berbicaralah seakan-akan pendengar ada didepan anda,dalam hal ini ekspresi mimik muka dan gerakan tangan harus dilakukankan untuk proses penjiwaan.
7.Buatlah suasana semeriah mungkin karena rata-rata orang yang mendengarkan radio berniat untuk mencari hiburan bukan kesedihan kecuali jika anda membuka topik sedih.
8.Lakukan pendengar seperti raja jangan sekali-kali menyinggung perasaan mereka
9.Perbanyak pengetahuan tentang dunia musik jangan sampai pendengar lebih tahu dari anda
10.Perbanyak kosa kata pemanis dan penyambung siaran seperti:”yang pastinya”,”anyway”,dsb
11.Pilihlah backsound yang sesuai dg tema siaran anda,agar emosi pendengar dapat lebih kepuasan.

Updet Posts